E-sport
E-sport , tuntud ka kui elektrooniline sport, on vĂ”istlusliku videomĂ€ngimise vorm, mis on viimase kĂŒmnendi jooksul plahvatuslikult populaarsust kogunud. Tohutu suure mĂ€ngijate ja pealtvaatajatest koosnev publik on nĂŒĂŒd E-spordi tunnustanud seaduslikuks tööstusharuks ning seda on isegi kaalutud olĂŒmpiamĂ€ngudele lisamiseks.
Kui sul on huvi E-spordi vastu ja sa soovid panustada, tule vaata Optibeti lehte. Siin kajastatakse kÔiki turniire ning saad samal ajal teha panuseid.
Populaarsemad tiimid
- Team Liquid – See meeskond on ĂŒks vanimaid ja edukamaid, olles vĂ”itnud palju meitritiitleid sellistes mĂ€ngudes nagu Dota 2, League of Legends, ja CS:GO.
- Fnatic– Euroopas asetsev Fnatic, on pidevalt olnud ĂŒks maailma parimatest meeskondadest erinevates mĂ€ngudes, sealhulgas League of Legends, CS:GO ja Rainbow Six Siege.
- SK Telecom T1– Korea meeskond, mis on kuulus oma domineerimise poolest League of Legendsis, olles vĂ”itnud kolm maailmameistritiitlit ja seal mĂ€ngivad mĂ”ned mĂ€ngu parimad mĂ€ngijad.astrali
- Cloud9 – Sellel Ameerika meeskonnal on tugev kohalolek mitmetes mĂ€ngudes, sealhulgas CS:GO, League of Legends ja Overwatch, ning nad on vĂ”itnud igas mĂ€ngus mitu meistritiitlit.
- Astralis – Taani meeskond, mis on domineerinud CS:GO areenil mitmeid aastaid jĂ€rjest on vĂ”itnud neli suurt meistritiitlit ja tĂ”usnud ĂŒheks edukamaks meeskonnaks mĂ€ngu ajaloos.
- Team SoloMid– Teine Ameerika meeskond, mis on tuntud oma edu poolest sellistes mĂ€ngudes nagu League of Legends ja Fortnite ning sellel on suur ja pĂŒhendunud fĂ€nnibaas.
Need on vaid mÔned maailma populaarseimad e-spordi meeskonnad. Kuna e-sporditööstus kasvab jÀtkuvalt, vÔime oodata uute meeskondade tekkimist ja olemasolevate meeskondade domineerimist.
Kust meeskonnad saavad raha?
E-spordimeeskonnad teenivad raha mitmel viisil:
- Sponsorlus: Espordimeeskonnad saavad hankida sponsorlusi ettevÔtetelt, kes soovivad esportspordi publikuga kokku puutuda. Need sponsorlused vÔivad hÔlmata reklaame meeskonna sÀrkidel vÔi vÔistluste ajal, tehes mÀngusiseseid reklaame.
- Auhinnaraha: E-spordi vÔistkonnad saavad turniiridel vÔisteldes ja vÔites auhinnaraha teenida. MÔnel turniiril on auhinnafondid miljonite dollarite vÀÀrtuses ja parimad meeskonnad vÔivad teenida sellest rahast mÀrkimisvÀÀrse osa.
- Kaupade mĂŒĂŒmine: Sarnaselt traditsioonilistele spordimeeskondadele saavad e-spordimeeskonnad mĂŒĂŒa oma meeskonna logo ja kaubamĂ€rgiga kaupu, nagu kampsunid, mĂŒtsid ja muud rĂ”ivad, aga ka mĂ€ngusiseseid kleepse jm.
- Striimimine: Paljud e-sporti mÀngijad ja meeskonnad striimivad oma mÀngu platvormidel nagu Twitch, YouTube ja Facebook Gaming. Need platvormid vÔimaldavad vaatajatel raha annetada vÔi kanalit tellida ning striimija vÔi meeskond saab osa sellest tulust.
BrÀndipartnerlused: E-spordi meeskonnad saavad teha koostööd kaubamÀrkidega, et luua kohandatud sisu vÔi tooteid, mis meeldivad meeskonna vaatajaskonnale. NÀiteks vÔib meeskond teha koostööd mÀngude vÀlisseadmete ettevÔttega, et luua kaubamÀrgiga klaviatuur vÔi hiir.
Populaarsed mÀngijad
- S1mple: Oleksandr “S1mple” Kostyliev on professionaalne Counter-Strike: Global Offensive mĂ€ngija Ukrainast. Teda peetakse laialdaselt ĂŒheks mĂ€ngu parimaks mĂ€ngijaks ja ta on vĂ”itnud suurturniiridelt mitu MVP auhinda.
- Ninja: Richard “Ninja” Blevins on professionaalne Fortnite’i mĂ€ngija ja striimija Ameerika Ăhendriikidest. Ta on Twitchi ĂŒks populaarsemaid striimijaid ja tal on sotsiaalmeedias palju jĂ€lgijaid.
- Faker: Lee “Infiltration” Seon-woo on professionaalne Street Fighteri mĂ€ngija LĂ”una-Koreast. Ta on vĂ”itnud mitu suurturniiri ja teda peetakse ĂŒheks mĂ€ngu parimaks mĂ€ngijaks.
- Doublelift: Yiliang “Doublelift” Peng on professionaalne League of Legendsi mĂ€ngija Ameerika Ăhendriikidest. Ta on vĂ”itnud oma meeskondadega mitmeid meistritiitleid ning on tuntud oma agressiivse mĂ€ngustiili ja tugeva mehaanika poolest.
Auhindade suurused
E-spordi auhindade suurus vÔib olenevalt mÀngust, turniirist ja piirkonnast suuresti erineda. Viimastel aastatel on aga tipptasemel esporditurniiride auhinnafondid mÀrkimisvÀÀrselt kasvanud:
- Dota 2: The International: see iga-aastane Dota 2 turniir on tuntud e-spordi suurima auhinnafondi poolest. 2021. aastal oli auhinnafond kokku ĂŒle 40 miljoni dollari, vĂ”itjameeskond viis koju ĂŒle 18 miljoni dollari!
- Fortnite World Cup: Aastal 2019 toimunud Fortnite’i maailmameistrivĂ”istluste auhinnafond oli 30 miljonit dollarit, vĂ”itja viis koju 3 miljonit dollarit.
- League of Legends World Championship: 2021. aasta League of Legends maailmameistrivĂ”istluste auhinnafond oli 6,2 miljonit dollarit, vĂ”itjameeskond viis koju ĂŒle 2,5 miljoni dollari.
- Counter-Strike: Global Offensive: 2021. aasta PGL Major Stockholmi auhinnafond oli 2 miljonit dollarit, vÔitjameeskond viis koju 1 miljoni dollari.
Kuidas on E-sporditööstus arenenud?
E-sport on aastate jooksul mĂ€rkimisvÀÀrselt arenenud ja muutunud niĆĄihobist globaalseks nĂ€htuseks.Â
Suurenenud nĂ€htavus: E-sport on viimastel aastatel muutunud palju nĂ€htavamaks, osaliselt tĂ€nu striimimisplatvormidele nagu Twitch ja YouTube. See on vĂ”imaldanud fĂ€nnidel vaadata turniiride ja matĆĄide otseĂŒlekandeid ning teinud uutele fĂ€nnidele e-spordi avastamise lihtsamaks.
Professionaliseerumine: E-sport on aja jooksul muutunud professionaalsemaks, koos struktureeritud liigade ja meeskondade arenemisega. Paljudel e-spordimeeskondadel on nĂŒĂŒd pĂŒhendunud treenerid, juhid ja tugipersonal ning mĂ€ngijatega sĂ”lmitakse sageli lepinguid palkade ja hĂŒvitistega.
- Mainstream tunnustus: E-sport on pĂ€lvinud ajakirjandus ja -organisatsioonide tunnustust, kusjuures suured ringhÀÀlinguorganisatsioonid, nagu ESPN ja BBC, kajastavad e-spordisĂŒndmusi. E-sport on ametlikuks spordialaks tunnustanud ka mĂ”ned riigid, sealhulgas LĂ”una-Korea ja Filipiinid.
Kasvav vaatajaskond: E-spordil on suur ja kasvav vaatajaskond, millel on miljoneid fĂ€nne ĂŒle kogu maailma. Publiku hulgas on nii pĂŒhendunud e-spordifĂ€nne kui ka juhuslikke mĂ€ngumehi, kes naudivad spordiĂŒrituste vaatamist.
MĂ€ngude mitmekesistumine: E-sport on vĂ”istluslikult mĂ€ngitavate mĂ€ngude osas mitmekesistunud. Kuigi mĂ€ngud, nagu League of Legends ja Dota 2, on endiselt populaarsed, on nĂŒĂŒd olemas e-spordiliigad ja turniirid paljude mĂ€ngude jaoks, sealhulgas esimese isiku laskurite, vĂ”itlusmĂ€ngude ja spordimĂ€ngude jaoks.
- NaismÀngijate osakaalu suurenemine: TÀnu meediale, on e-spordist hakkanud tundma huvi ka naised ning paljud olemas olevad tiimid, loovad profesionaalseid naismeeskondi.
Kust saab teada turniiride toimumistest ja kus neid vaadata?
On mitmeid veebisaite, kust leiate teavet e-sporditurniiride kohta:
- Liquipedia.net – See on kogukonna juhitud veebisait, mis pakub teavet erinevate spordimĂ€ngude, sealhulgas eelseisvate turniiride, tulemuste ja ajakavade kohta.
- HLTV.org – See veebisait on keskendunud konkreetselt Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) stseenile ja pakub teavet eelseisvate CS:GO turniiride, uudiste ja edetabelite kohta.
- GosuGamers.net – See veebisait hĂ”lmab laia valikut e-spordimĂ€nge, sealhulgas Dota 2, Overwatch ja Hearthstone. Siit leiate teavet tulevaste turniiride, uudiste ja tulemuste kohta.
- Esports Insider –  Veebisait hĂ”lmab e-spordi Ă€rilist poolt, sealhulgas turniiride sponsorlust, investeeringuid ja partnerlussuhteid. Siit leiate teavet eelseisvate turniiride kohta, aga ka valdtelkonna uudiseid.
- Delfi E-sport – kajastab uudiseid, turniire ja meie e-sportlaste saavutusi.
E-sporditurniire saab vaadata Twitch’is, Youtube’is ja Teliast.
Eesti tuntumad E-sportlased
Ka meil, vÀikses riigis, on suured tÀhed.
- Robin “ropz” Kool – on professionaalne Counter-Strike: Global Offensive mĂ€ngija Eestist. Teda peetakse laialdaselt ĂŒheks maailma parimaks mĂ€ngijaks ja ta on viimastel aastatel olnud pidevalt mĂ€ngu 20 parima mĂ€ngija hulgas. Ropz alustas oma profikarjÀÀri meeskonnas Mousesportsis 2017. aastal. Koos Mousesportsiga on ta vĂ”itnud mitmeid suurturniire, sealhulgas StarSeries i-League Season 4 ja ESL One New York 2018. aastal ning CS:GO Asia Championship 2019. aastal. PĂ€rast lĂ€ks ta ĂŒle FaZe clan’i, koos kellega nad on vĂ”itnud suurimaid turniire, sealhulgas viimati toimunud Pro League 17.hooaja, kus ropzist sai Eesti esimene slĂ€mmi vĂ”itja, millele lisaks ta sai MVP auhinna.
- Clement âPuppeyâ Ivanov – on edukas professionaalne esportlane Eestist. Teda peetakse maailmas ĂŒheks parimaks Dota 2 mĂ€ngijaks ja meeskonna kapteniks. Ivanov alustas oma espordikarjÀÀri 2007. aastal, mĂ€ngides Dotat (Dota 2 eelkĂ€ija). Ta tegi endale kiiresti mĂ€ngijana nime ja lĂ”puks liitus 2010. aastal ĂŒhe tippmeeskonnaga, Natus Vincere’ga. Ivanov vĂ”itis Na’Viga mitu suurturniiri, sealhulgas The International 2011 ja esmakordselt toimunud Dota 2 turniiri, kus nad tĂ”id koju 1. miljoni dollari suuruse peaauhinna. 2014. aastal lahkus Ivanov NaVi-ist ja asutas oma meeskonna Team Secret. Tema juhtimisel tĂ”usis Team Secret kiiresti Dota 2 vĂ”istluse tippu, vĂ”ites mitmeid suurturniire, sealhulgas The Shanghai Major 2016 ja The Chongqing Major 2019. The International 2019 etappil Ivanovi meeskond saavutas ka grupis rekordilise 9:0 kaotusteta seeria. Ivanovi edu ei piirdu ainult saavutustega mĂ€ngija ja meeskonna kaptenina. Ta on tuntud ka oma juhi ja strateegilise meele poolest. Ivanov on tuntud oma oskuse poolest lugeda ja ennustada vastaste kĂ€ike, mis on toonud kaasa tema meeskonna edu paljudes vĂ”tmekohtumistes. Ta on tuntud ka oma pĂŒhendumuse ja tööeetika poolest, mis on aidanud tal pĂŒsida oma mĂ€ngu tipus ĂŒle kĂŒmne aasta.
Ăldiselt annab Clement Ivanovi edu espordis tunnistust tema oskustest, juhtimisest ja mĂ€ngule pĂŒhendumisest. Ta pole saavutanud edu mitte ainult mĂ€ngija ja meeskonna kaptenina, vaid on aidanud tĂ”sta ka kogu Dota 2 vĂ”istlusmaastikkul.
Lisaks on meil ka tĂ”usvad tĂ€hed, kelle hulgas: Anton âsupraâ TĆĄernobai (CS:GO), Jevgeni âkarzhekaâ Petreshin (Rainbow Six Siege), Rassim âJyoâ Valijev (CS:GO), Kristjan âshokzâ Jakobson (CS:GO), Kevin âHSâ Tarn (CS:GO) jt.